Friday, September 5, 2014

Motto iklan

Pak Haji mengawinkan keempat empat anaknya, yaitu Anita, Minah, Mimin dan Mumun. Mereka semua akan berbulan madu ke Bali.

Sebelum mereka pergi, Pak Haji berpesan, "Nak,jgn lupa hantar kabar ya kat Abah tentang kualiti laki masing2. Pakai sms aja & supaya tak nampak sangat, gunalah 'motto' iklan aje yee?"

Hari pertama di bulan madu.
Si Anita kirim SMS ke pak Haji, sms-nya cukup singkat: "KFC"
& Pak haji langsung mencari iklan KFC di gerai KFC terdekat & terbacalah : "SEHINGGA MENJILAT JARI"
Pak Haji pun tersenyum2 .

Hari ke-2 bulan madu.
Giliran si Mimin yg kirim SMS & sms-nya jg cukup singkat : "STANDARD CHARTERED".
Pak Haji pun langsung mencari iklan Standard Chartered di surat kabar dan terbacalah tulisan : "BESAR, KUAT & PERAMAH".
Pak Haji pun langsung tersenyum lebar .

Hari ke-3
Giliran si Mumun yg kirim SMS, isi-nya jg cukup pendek : "NESCAFE".
Pak Haji pun langsung mencari iklan NESCAFE di surat kabar dan terbaca motto Nescafe : "NIKMATNYA SAMPAI TITISAN TERAKHIR".
Pak Haji pun kembali tersenyum ceria .

Memasuki hari ke-4,5,6 & 7
Pak Haji mulai risau kerana si Minah tak ada kabar berita. aduuuh, ada apa dgn si Minah ya.., jangan2 dia kecewa dgn lakinya ...??

Akhir-nya pd hari ke-8 barulah masuk SMS dari Minah yg isinya jg cukup singkat: "AIR ASIA ".
Pak Haji sangat terkejut krn yang dia tahu AIR ASIA itu syarikat penerbangan terbesar di Asia Tenggara. Langsung Pak Haji cari surat kabar, terbaca-lah motto AIR ASIA :
"7 KALI SEMINGGU - 3 KALI SEHARI - 5 JAM NON STOP".

Pak Haji pun berkata dalam hatinya, =-? patutlah dia tak sempat sms, tiap hari jadual-nya "FuuuLLLL..."

No comments: